Systemisch werken in het onderwijs

Leer op een andere manier kijken naar jouw klas of team

Leer hoe je op een andere manier kunt gaan kijken naar de leerlingen in de klas, het team of de school en kijk wat de invloed van jouw rol als leerkracht of begeleider hierin is op basis van systemisch kijken en verbindende communicatie.

Ontdek de onzichtbare dynamiek in je klas voor een veiligere en betere sfeer

Wil je inzicht krijgen in de dynamiek, de onderlinge verhoudingen in je klas? Voelt iedereen zich wel veilig en op zijn gemak? Er speelt vaak meer dan je aan de oppervlakte direct kunt zien.
Heb je het idee dat er leerlingen buitengesloten worden? Dat er af en toe gedoe is onderling? Dat er kinderen niet lekker in hun vel zitten? Zich niet veilig genoeg voelen om vragen te stellen en wil je dit graag anders zien?

Een klas of school, is net als een gezin, een systeem met bepaalde, vaak onbewuste, patronen, dynamieken en behoeften. Dat is wel te voelen, maar soms lastig onder woorden te brengen. Met hulp van kaarten, poppetjes of andere materialen krijg je dit duidelijk in beeld.

Als leerkracht ben jij onderdeel van de dynamiek van het ‘systeem’. En met het systeem bedoelen we hier jouw klas of team. Door de leerlingen uit te nodigen te vertellen wat ze waarnemen, voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek en vervolgens meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!
Als er in de ‘onderlaag’ wat aangeraakt wordt, dan is dat blijvend. Met als resultaat een betere sfeer, een veiliger gevoel voor elke leerling!

Traject met groepsopstellingen in de klas

Door middel van een traject met groepsopstellingen in de klas kun je de sociale veiligheid verbeteren of behouden. Je krijgt direct inzicht in de dynamieken en onderliggende problemen met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat. Je krijgt meer eenheid in de klas waardoor een leerling met een fijner gevoel naar school komt, meer zichzelf kan zijn en zich gezien voelt. 

Deze manier van werken heeft ook grote meerwaarde als je wil kijken naar de onderlinge verbindingen binnen een team wanneer het niet helemaal lekker loopt.
We kijken binnen een traject of opstelling heel bewust naar je eigen gedrag en gevoelens. Wat heb jij nodig om je prettig te voelen? Als je dat weet dan leer jij jezelf beter kennen en je weet wat je kunt doen. Het geeft je de ruimte om ook anders te kijken naar het gedrag van het kind, van de klas of die ingewikkelde collega. 
Welke behoefte zit daarachter? Wat heeft hij of zij nodig en hoe kun je daar het beste op reageren?

Hoe zou het zijn als er eens met een andere blik, een systemische blik, naar jouw klas gekeken wordt?

Hai, ik ben Alieke Katoele en ik ben systemisch coach en familieopsteller en begeleid dit proces zodat jij je eigen aandeel kunt ervaren en in beeld krijgt. Ik kan jou en je klas op een professionele, maar vooral persoonlijk gerichte wijze helpen. Met oog voor elke leerling, de groep als geheel én jou als leerkracht.

De duur, inhoud en aantal groepsopstellingen wordt in overleg op maat samengesteld, hierin is heel veel mogelijk. Neem contact met mij op voor meer informatie of de mogelijkheden!

Alieke Katoele - KIEK Coaching
Chat openen
Contact
Kiek Coaching
Hoi 👋
Kan ik je helpen?